Tuhan Lebih Saintifik - Dr. Farhan Hadi







Tajuk : TUHAN LEBIH SAINTIFIK

Penulis : Dr. Farhan Hadi

Publisher : Galeri Ilmu

ISBN : 978-983-097-438-5

Harga : RM16.00 






*  *  * 



Dr. Donald menolak agama secara total dan menganggap Sains adalah segala-galanya, Ustaz Hanafi pula menolak Sains secara total dan menganggap segala kemajuan Sains adalah Yahudi dan Kristian yang boleh membawa ke neraka, termasuklah kemajuan bidang perubatan.

Pertembungan pemikiran pensyarah ateis, ustaz tradisional dan seorang doktor pakar Islam pasti akan menyajikan kisah-kisah dan perdebatan yang menarik untuk dihidangkan kepada pembaca.


Review Pembaca ( KREDIT )

PERBINCANGAN 1 
(A : ateis /  I : Islam)


I: Tuan tidak percayakan Tuhan?

A: Tidak!

I: Lihat disekeliling tuan. Ada kereta, ada bangunan, ada pelbagai benda. Semuanya dicipta oleh manusia. Sudah tentu manusia dan alam yang cantik juga ada penciptanya juga. Tak mungkin terjadi sendiri.

A: Tapi segala-galanya boleh diterangkan oleh sains. Alam terjadi melalui satu proses yg sgt saintifik memakan bilion2 tahun. Manusia terjadi dengan proses evolusi. Tuhan hanya satu jawapan short cut bagi sesiapa yang malas berfikir

I: Wah menariknya. Bagaimana proses evolusi berlaku

A: Evolusi berasal dari 1 sel tunggal. Kemudian sel itu berevolusi bla bla bla bla
I: Satu sel tu berasal dari mana?

A: Ia berasal dari benda bukan hidup bilion2 tahun dahulu

I Satu sel bukan hidup tu berasal dari mana? Macam mana dia boleh tiba2 hidup?

A: Ia berlaku sendiri

I: Prosesnya tak diketahui?

A: Ya. Setakat ni takde siapa yang tahu. Ia berlaku dalam tempoh yang agak lama

I: Kalau begitu, itu juga salah satu cara malas berfikir. Teori evolusi begitu mudah. Kalau tuan hendak tahu, berfikir tentang tuhan, mengenal sifat-sifatnya, mengenal betapa hebatnya tuhan lebih kompleks daripada mengenal teori evolusi.



PERBINCANGAN 2

A: Untuk apa kita percayakan tuhan?

I: Untuk segala-galanya..

A: Saya tidak percaya tuhan. Saya tak percaya kehidupan selepas mati. Fikiran saya bebas.

I: Habis, apa yang berlaku selepas tuan mati?

A: Saya percaya apabila mati, manusia seperti masuk kedalam gua dan menjadi habuk dan debu. Itu sahaja dunia ni

I: Kalau macam tu, dunia ini tidak adil. Semua orang akan melakukan kejahatan kerana tiada pembalasan di hari akhirat. Contohnya, ada seorang penjenayah melakukan pembunuhan, mencuri, merompak, merogol. Tetapi tiada balasan untuk dia.

A: Polis kan ada

I: Kalau polis tidak berjaya menangkap dia? Bila dia mati, dan tiada hari akhirat, bolehkan kita terima semua ini?

A: Dah nasib dia.. nak wat cane. Lumrah hidup. Terima je la. Pencuri tu sangat bijak

I: Mungkin kita boleh cakap camtu sebab kita tak kena. Cuba kalau anda sendiri dirompak. Apa perasaan anda?

( balik tu, Dr Donald punya kereta kena pecah, laptop hilang. Pastu dia menyumpah-nyumpah. haha. pastu baru dia sedar betul jugak apa yang Dr Ahmad Zabidi cakap) *Allah bagi cash!



PERBINCANGAN 3

A: Adakah tiga orang anak cukup untuk tuan?

I: Oh kalau boleh saya ingin menambah beberapa orang lagi

A: Kalau begitu, kawin lah lagi! bukankah agama tuan menggalakkan poligami dan merupakan sunnah?
I: Poligami bukan digalakkan.

A: Eh, kenapa semua orang islam kata camtu? bahkan jika isteri first menentang, dia takkan bau syurga

I: Ramai yang salah faham tentang poligami. Poligami dibenarkan untuk kes kes tertentu, bukan digalakkan. Contoh, poligami telah membela kaum wanita yg kematian suami ketika peperangan suatu masa dahulu.

A: Bukankah ia tetap sunnah?

I: Berkahwin lebih dari seorang adalah sunnah.Tapi, nabi monogami dalam tempoh 25 tahun. Dan poligami dalam tempoh 10 tahun. Tuan pernah naik kapal terbang?

A: Mestilah pernah.

I: Ada tuan nampak pintu kecemasan dalam flight tu?

A: Ada.

I: Tuan setuju jika pintu itu dikuci terus dan tidak boleh dibuka lagi?

A: Mana boleh, bahaya!

I: Kalau dibuka terus?

A: Lagi bahaya!

I: Begitu juga poligami. Ia tidak boleh dilakukan sesuka hati, namun tidak boleh terus ditutup kerana ada kondisi kecemasan. Agama lain takde poligami. Jika si isteri sakit teruk or mandul, maka pasangan tersebut terpaksa menelan segala kepahitan kerana tiada pintu kecemasan. Maka, akan berlaku suami curang, pengabaian dan ketidakadilan dalam rumah tangga..


PERBINCANGAN 4

A: Ini soalan lanjutan, kenapa nabi anda kahwin sekaligus 9 orang dalam satu satu masa? Sedangkan islam menghadkan 4 orang je. Ni cakap tak serupa bikin. Maaf jika sebut, tapi saya rasa 9 isteri tak ubah seperti kuat nafsu.

I: Ketika itu wahyu tidak diturunkan lagi. Apabila mendapat perintah poligami, nabi tidak lagi berkahwin lain lepas tu. Nabi kawin bukan sebab nafsu. Contoh, nabi kahwin dengan Siti Khadijah yang umur 40 tahun.

A: Mungkin dia ingin bolot harta. Pastu kahwin lagi dan berfoya-foya

I: Itu hanya sangkaan bukan fakta en? Masa tu orang arab suka kawin ramai, tapi nabi tetap setia. Bahkan baginda tiada hamba perempuan. Nabi juga kawin sebab strategi politik untuk sebarkan islam. 

Contoh, selepas kawin dengan Juwairah, dia memang cantik, ramai kaumnya telah memeluk islam. Apa akan jadi kalau isteri dan kaumnya tidak peluk islam? Mereka akan susun strategi untuk perang. Madinah tidak akan aman.



PERBINCANGAN 5

A: Sekiranya tuhan itu ada, sebelum tuhan itu apa? (siapa cipta tuhan?) I mean kalau 1000 billion tahun dlu masa bumi belum wujud lagi, sebelum sebelum tu katanya tuhan da ada, tapi saya nak tahu bila tuhan mula-mula muncul.

I: Jawapannya ialah masa.

A: Maksud tuan?

I: Tuan keliru sebab adanya masa. Tuan kena tahu bahawa tuhan yang ciptakan masa. Masa yg membuatkan kita tertanya-tanya bila bila dan bila. Kalau masa itu tiada, sudah tentu kita tidak akan terfikir bila tuhan wujud. Tuhan itu ada sebelum masa dicipta. Bahkan tuhanlah yang menciptakan masa.

A: Tapi setiap sesuatu pasti ada permulaan... Jadi bila permulaan tuhan?

I: Hmm, sebelum nombor 2, nombor apa?

A: 1

I: Sebelum 1?

A: 0

I: Sebelum 0?

A: -1.. errr...

I: See? nombor adalah satu contoh.



PERBINCANGAN 6 

I: Tuan tidak percayakan syurga, neraka dan kehidupan selepas mati eh?

A: Ya, saya tidak percaya.

I: Boleh saya tahu apa yang tuan dapat dengan usaha tuan yang mengajak manusia tidak percayakan tuhan?

A: Saya akan mendapat kepuasan. Saya puas melihat manusia yang bebas daripada dikongkong agama.

I: Kalaulahhh... kalaulahhh agama saya benar dan tuan salah, adakah tuan sanggup kena balasan api neraka?

A: Errr..... tak sanggup

I: Tuan boleh tanya soalan yang sama kepada saya. Kalau fahaman tuan yang benar? Apa akan jadi pada saya? Saya tidak akan dapat balasan apa-apa kerana tiada pembalasan. 

A: Tapi kalau usaha tuan tak berjaya untuk tarik saya, apa yang tuan dapat? Buat penat je.

I: Pada agama islam, jika saya tidak berjaya untuk menarik tuan masuk islam sekalipun, saya dijanjikan pahala sebab saya telah berusaha untuk berdakwah.




Related product you might see:

Share this product :

Catat Ulasan


    Random posts widget
 
Support : ibnuDDin™ | Muhammad Iqbal | ibnuDDin's Book Shop | iCom™ Store
Copyright © 2014. El-Kitab Shop | Beli Buku Online - All Rights Reserved
Template Modified by ibnuDDin™ | Muhammad Iqbal Published by El-Kitab Shop
Proudly powered by Lillahi Ta'ala